Üç Tavsiye

BİR KİTAP

Dört kitaptan oluşan Bir Yazarın Notları günümüz yazarlarından Nuri Pakdil’in denemelerinden oluşuyor. Bir Yazarın Notları’ndaki metinler çok katmanlı olup farklı okumalara zemin teşkil eder. Güncelden tarihsele göndermelerle ilerleyen yazılar toplamında yazarın çalışma, anlama, yorumlama disiplininin yanı sıra uygarlık yaklaşımına dair ipuçlarına da işaret ettiği görülür. Deneme dilini aşan tutumuyla yazar, dünyaya ve hayata İslam uygarlığı zaviyesinden bakar. Yazıların örülüşünde diplerde ilerleyen yabancılaşma ve insanın ufalanışı bir sorgulamayı beraberinde getirir. Pakdil’in yazılarını okuyan biri; hayat, yazma ve yazı disiplininin örülüşüne yakından tanıklık eder. Pakdil’in insan ve hayat odaklı yazılarında “İnsanın Süren Sorgusu” eşelenir. Pakdil’deki dil, yazı ve okuma ciddiyetinin tanığı olan bir kişi, hayatın belli bir disiplin üzere yaşanması gerektiği sonucuna ulaşır. Bir Yazarın Notları’nı dikkatlice okuyan bir okur, Nuri Pakdil’deki evrensel yaklaşımın çekim alanına girmekten kopamaz. Yazı, yazma ve sorgulama amaçlı bir disiplin üzere yaşamayı seçenler için Bir Yazarın Notları, düşünce ve eylem bütünlüğünün ancak sabırla olgunlaştığı fikrini aşılar.

BİR FİLM

Her şeyin başkalaştığı bir süreçte insanda değişmeyen özün izini süren Semih Kaplanoğlu, Buğday’la sentetik olanın hayatı çürütüşüne dikkatleri çeviriyor. Tutkuların ve ihtirasların peşi sıra giden kişiye bir anlığına da olsa dönüp kalbine bakmasını teklif ediyor. Dolayısıyla insanda değişmeyen özün önemi üzerinde durularak dikkatler yeniden sınanıyor. Film, bir bakıma Hz. Musa ile Hızır’ın yolculuğu etrafında şekilleniyor. Bilimsel bilginin tek hakikat olarak algılanışına itiraz ediliyor. Film karakterlerinden birinin “Nefes mi buğday mı?” sorusu Yunus’un Hacı Bektaş Veli’ye yönelttiği “Buğday mı himmet mi?” sorusunun günümüze izdüşümü olarak okunabilir. Film süresince her yönüyle görünenin ardında bir hakikatin olduğu gerçeği hatırlatılıyor sinema izleyicisine.

BİR KANAL

TRT 2, kültürel yapımlara önem ve öncelik vermesi, yakın dönem okumalarına imkânlar ölçüsünde kapı aralaması, sinemadan kültür sanat gündemine kadar geniş bir yelpazeyi işaret etmesiyle her yönüyle dikkat odağı olmayı sağlıyor. Sanat, edebiyat dünyasında olup bitenlerin yanı sıra tarihsel olana da ilgi uyandırmak suretiyle kültürel hafızaya vurguda bulunarak görsel ve işitsel uyaranları dikkatlice gündeme taşıması ilgi odağı olma hâlini devam ettirmesine katkıda bulunuyor sanki.